Warning: Undefined array key "verslag" in /customers/f/0/9/damiaanschool.be/httpd.www/web/pagina.php on line 9 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/f/0/9/damiaanschool.be/httpd.www/web/pagina.php on line 9 Damiaanschool Tremelo, school voor buitengewoon lager onderwijs

Wat is GON?

Het geïntegreerd onderwijs of kortweg GON is een samenwerking tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs. Het is bedoeld om leerlingen met een handicap en/of leer- en opvoedingsmoeilijkheden tijdelijk of permanent, gedeeltelijk of volledig de lessen of activiteiten te laten volgen in een school voor gewoon onderwijs, met hulp vanuit een school voor buitengewoon onderwijs.

Voor welke leerlingen bieden wij GON aan?

De Damiaanschool organiseert zowel GON type 7 (autisme) als GON type 8 (leerproblemen)

GON type 7 (autisme)

Voorwaarden tot opstart GON-begeleiding type 7 (autisme)

Alle leerlingen die een professionele diagnose ASS kregen van een centrum voor ontwikkelingsstoornissen (COS) of een kinderpsychiater kunnen GON-begeleiding aanvragen bij het begeleidend CLB van de school van hun kind.
Het CLB stelt een attest type 7 op en na positief advies neemt het CLB contact op met onze school om een GON-aanvraag in te dienen (zie hieronder)
Er moet voldoende bereidheid zijn tot samenwerking van de gastschool, het CLB, de ouders en de leerling.

GON-begeleiding aanvragen

De aanvraag voor GON-begeleiding gebeurt door het CLB verbonden aan de school van de leerling (gastschool). We vragen om hiervoor een standaard formulier te gebruiken. (link)

Wanneer in de loop van het schooljaar GON aangevraagd wordt, kan dit pas in september van het volgende schooljaar van start gaan.

Wat omvat de GON-begeleiding?

De hulp die wij bieden staat steeds in functie van het optimaliseren van de onderwijsleersituatie en het zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de autismegebonden problemen. Het GON kan men dus niet beschouwen als bijles.

De hulp kan bestaan uit zowel onderwijskundige, paramedische, psychologische, orthopedagogische als sociaal-emotionele hulp.  In onze begeleidingen willen we op maat van de leerling werken: we helpen hen bij datgene waar ze hulp bij nodig hebben.

De GON-begeleiding richt zich op alle partijen: ondersteuning van de leerling, van de ouders en van de school.

GON type 7 is mogelijk in het gewoon kleuter-, lager, secundair onderwijs, het deeltijds beroeps secundair onderwijs en het hoger onderwijs (niet-universitair).

GON-coördinatoren type 7: Ilse Van Vlierberghe en Sara Lammar

GON type 8 (leerproblemen)

Voorwaarden tot opstart GON-begeleiding type 8

Alle leerlingen die minimaal 1 schooljaar (10 maanden) type 8-onderwijs gevolgd hebben kunnen bij het CLB van onze school (VCLB Haacht-Keerbergen) GON-begeleiding aanvragen bij de overstap naar het gewoon onderwijs.

Er moet voldoende bereidheid zijn tot samenwerking van de gastschool (school voor gewoon onderwijs), het CLB, de ouders en de leerling.

GON-begeleiding aanvragen

Meestal betreft het leerlingen van onze eigen school die GON-begeleiding aanvragen na een positief advies vanuit het schoolteam. De aanvraag en opstart van de GON-begeleiding wordt dan verder intern en in samenwerking met ons eigen CLB opgenomen en in orde gemaakt.

Maar ook voor leerlingen vanuit een andere school voor buitengewoon onderwijs met een attest type 8 kan er GON-begeleiding geboden worden vanuit onze school. De aanvraag voor de GON-begeleiding gebeurt dan door het CLB verbonden aan de school voor buitengewoon onderwijs waar de leerling naar school gaat op dat moment.

Bij type 8-GON zijn steeds 5 partijen betrokken: de ouders en de leerling, de begeleidende school (Damiaanschool), de gastschool en de begeleidende CLB’s van beide scholen. Vóór de opstart van de GON-begeleiding (voor of bij het begin van het schooljaar) vindt er een overleg plaats met deze 5 betrokken partijen.

Wat omvat de GON-begeleiding?

GON-begeleiding type 8 kan slechts gedurende 1 schooljaar 2 uur per week aangeboden worden en dit enkel in de lagere school. Voor leerlingen van 11 jaar en ouder wordt de begeleiding gereduceerd tot 1 uur per week.

De GON-hulp omvat steeds onderwijskundige, orthopedagogische als sociaal-emotionele hulp en indien nodig ook paramedische hulp.
De GON-hulp kan zich richten tot de verschillende betrokkenen: de leerling, de leerkracht, het schoolteam en het gezin.

GON-coördinator type 8: Reninca Dehandschutter

Veerle Ranson
teamcoördinator ONB

Het oudercomité

voor uw vragen over deze website

C.L.B.

Onze school wordt begeleid door het C.L.B. Keerbergen.

Zij hebben een eigen website.

U kan hen eventueel mailen.

Bronzen medaille

Onze school verdiende de bronzen medaille voor ons verkeersbeleid !

Klik op de medaille voor meer uitleg op de site van vsv (opent in een nieuw venster).

aanmelden

paswoord :